
Hovedforløb 1
TRYK:
Arbejdsmiljøkonference
Typografik & ombrydning — Grafik & billedbehandling
Opgave
Opgaven bestod af at lave en ny invitation til arbejdsmiljøkonferencen for arbejdsmiljøledere på Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier. Kunden havde meget få krav: det skulle være tydeligt at det var til voksne mennesker, A4 størrelse, det skulle være anderledes end forrige år, og den skulle både kunne bruges på print til selve konferencen (A3 falset som omslag) og udsendelse på mail.
Typografi & ombrydning
Jeg valgte ikke at bruge en master page, da der hverken skulle være mange sider eller faste elementer.
Alt teksten er højrestillet og fastlåst til baseline som er 14 pt fra top margin.
Der er ti Paragraph styles inklusiv Basic paragraph, men kun fire skriftstørrelser og to Weights. Det åbnede jeg ved at bygge teksten hierarkisk op og give klare roller til elementer i teksten som fx overskrifter, mellemrubrik og brødteksten. Primært fordi designet skulle være let og læsevenligt, samt fordi fonten ”Europa” kun har Light, Regular, Bold og Italic, hvilket sætter et ”limit” på hvad man kan gøre med teksten. Jeg ser det dog som en udfordring og mulighed for simpelhed.
Jeg brugte proximity teknikken fra Gestalt-loven så det var tydeligt hvad der ikke hang sammen og det der gjorde.
Lavede kun en Object style til vector grafikken der styrrede kanterne af figuren, fordi der ikke var besluttet en farve på det tidspunkt.
Programmet valgte jeg at putte ind i en tabel, så der var mere kontrol over tidspunkter og emnerne der skulle snakkes om inden for perioderne.
Grafik & billedbehandling
Først udvalgte jeg billeder på pexels.com og derefter fritlagde dem primært med pentool og derefter finpudsning med brush.
Efter fritlægning besluttede jeg ikke at lave dem til CMYK da invitationen skulle virke til print og e-mail. Print foregik in-house så forskellen ville være minimal. Jeg fortsatte derefter med at lave Levels, Brightness, Selective color og Black & White. Hvis jeg havde lavet dem i CMYK ville Black & White ikke været en mulighed da farverne i RGB ikke har en tæthed som på print. Derfor ville man skulle bruge Channel mixer i stedet. Efter billedhandling skulle de bare ind i InDesign.
Vectorene blev først lavet i Illustrator, men jeg fandt det nemmere at lave en figur i InDesign med en Character style. På den måde sparede jeg tid i forhold til at skulle skifte program og re-linke.
DIGITAL:
DM i Skills 2020: Stories
Grafisk design — Grafisk produktionsforståelse
Opgave
Opgaven bestod af at sprede budskabet om Roskilde Tekniske Skoles deltagelse i DM i Skills 2020. Det indebar at fremvise deltagere, tidligere events etc. Kunden ville gerne have et anderledes look, men det skulle følge den tidligere opbygning. Det skulle kunne vise hver enkelt deltager, have en rød tråd og fungere til både social media, web og tryk.
Grafisk produktionsforståelse
Vi valgte Stories, da vi mente man kunne ramme flest mennesker udover vores almindelige følgere, da de bliver vist inde for områder og hashtags.
Først lavede jeg en template for tekst- og billedopsætningen i InDesign, hvorefter filerne blev gemt som PNG. Efter skulle de ind i Premiere Pro i et projekt med størrelsen 1080x1920 px.
Primære story - Dens opgave var at fortælle om
deltageren/deltagerne
Der havde jeg lavet en template med et farvet lag der havde en Blending mode på Multiplay og et Adjustment layer under det farvet lag som gjorde baggrundsmaterialet sort/hvid.
Til slut eksporteres som MP4 og uploades. Først uploadede vi til en testbruger for at sikre, at der ikke var fejl og den ikke var for stor til web-brug.
Grafisk design
Målgruppe – Den primære målgruppe var unge mellem 14-25 år som leder efter uddannelse. Den sekundære målgruppe var forældre, andre skoleinstitutioner og presse.
Budskab – At fordommen om erhvervsuddannelse ikke bare er for mindre intelligente og en nødløsning, ikke passer, men at man kan være ambitiøs både inden for ens fag og erhvervslivet.
Deltagerne var det primære element for at få budskabet ud. Flere af dem havde deltaget det forrige år, så de havde haft tid til at evaluere deres oplevelser og hvad det havde gjort for dem i deres hverdag og erhvervsliv. Med deres hjælp kunne vi vise at det ikke var en one-timer, men at DM i Skills vil påvirke ens liv positivt fremadrettet.
Farve- og fontvalg – Jeg valgte at bruge fonten (Europa) som bærende element da det skulle være simpelt, enkelt og have modernistiske træk.
Den røde farve blev valgt ud fra det tidligere design og DM i Skills.
Komposition – Sammenhængen mellem produkterne var fonten og opbygning. Opbygning var meget hierarkisk, så det var nemt at genkende og overføre til andre medier. Enkelheden skulle hjælpe med at finde de vigtigste informationer og budskabet.
Sekundære story - Dens opgave var at fortælle om
tidligere vunde priser og bedrifter
Resultatet – Synes at det blev en fed kampagne både design- og budskabsmæssigt. Eksekvering var god og vi nåede det vi satte os for.