
Hovedforløb 4
TRYK:
The Serpent, The Forgotten album
Grafisk produktions Forståelse — Grafisk design
— Typografi & ombrydning
Opgave
Skab et eksklusivt album som fremhæver de problemer unge går og døjer med i vores moderne samfund; og at de ikke er alene i deres følelser og oplevelser. Samfundet vil altid være perfekt, og hvordan kan man vise hvilke påvirkninger det har via illustrationer og fiktive billeder.
Grafisk Design
Inspiration
Perspektivering gik i personlige oplevelser og hvordan det kunne illustreres og visualiseres. Fremgangsmetoden var valg af mørk tonet farver for at fremhæve følelsen af ensomhed og depression, og billeder som viste disse følelser samt ”uperfekte” detaljer i subjektet.
Designvalg
Ideen med uperfekthed kommer af vores samfund skal være perfekt hele tiden. Derfor valgte jeg at alle grafiske elementer og tekst ikke nødvendigvis skulle stå perfekt på dette album (normalvis ligger stilen meget ren og minimalistisk, så dette ville bringe et twist og mere dybdegående symbolik og fortælling).
Noget af teksten kunne stå lidt for skævt; en indikation af, at det er ok at være anderledes og at man kan passe ind, selvom man ikke er helt lige.
Grafisk produktions forståelse
Dette er et specielt album, da det kan foldes ud og udstilles. Det kræver både en special standsform og andre teknikker.
På standseformen er der illustreret hvor der skal være limflader og magnet. Man ville normalvis have dialogen direkte med produktionsteamet, men da dette er en fiktiv kunde, var der ikke mulighed for denne dialog.
Brugen af en magnet er for at albummet kan lukke sammen og åbne igen. Det for produktet til at føles mere eksklusivt og prestige værdigt, og højre værdi da man ikke kan se hvordan den holdes lukket. Først eksperimenterede jeg med velcro, men det giver et mindre eksklusive look, føles billigt og er generelt clumsy.
Magneten er placeret mellem to stykker papir af højere gramvægt så man ikke kan se den eller den metalplade den sammen spiller med. For at få en glat overflade mellem papirkanten og selve trykket, valgte jeg at overtrækket papiret med trykket; samme produktionsteknik som ved en hardcoverbog. Trykket har derfor fået 15mm på hver side for at det kan trækkes rundt om papiret.
● Limflade
● Magnet & Metal
● Crease
● CutContur
Typografi og ombrydning
Fontvalget er fra bandets primære font serie: TT Tsars.
En Serif font som bærer lidt karakteristik fra den gotiske stilart, men som stadig er meget moderne og minimalistisk.
For at bringe endnu en skævhed, har jeg brugt en Handwriting font: Butter Fluid Slant.
Dens opgave var at bringe en personligheds faktor ind i albummet. En person som forstår lytteren, som måske har disse følelser om tvivl og depression.
De komplimenterer hinanden godt, da det skaber klar kontrast i forhold til hvad der er skrevet af ”society” og hvad en ”almindelig” person har skrevet. En fortælling om at mennesker kan forstå hinanden, når de er åbne og giver sig selv lov til det.
For at skabe et klart hierarkisk system har jeg brugt størrelses kontrast mellem overskrift og almindelige tekster. Den nemmeste fremgangsmåde med denne teknik er at tage udgangspunkt i ens brødteksts størrelse og fordoble det hver gang. Brødteksten er 12pt, så vil ens næste overskrift/titel/mellemrubrik osv. være 24pt, 48pt, 96pt og så videre.
DIGITAL:
The Serpent, The Forgotten Instagram Carousel
Grafik & billedbehandling
Opgave
SoMe promovering af albummet: The Forgotten, via Instagram. Målet er at sprede budskabet omkring mental sygdom og skabe opmærksomhed om emnet.
Grafik og Billedbehandling
Nyt software
Bandets udtryk er meget illustrativt, frem for ægte billeder. Det kan man se på tidligere albums, plakater og SoMe posts. Derfor bragte disse nye A.I.’s stor interesse da de kan skabe hvad man nedskriver.
Eksempel:
Prompt: Person, laying down, in centre of the frame, foster position, in a total black room, with white spotlight highlighting them, 4k, octane render, hyper-realistic, sad, depression, lonely
Med denne nye software og arbejdsteknik, skabte jeg flere forskellige billeder som skulle bruges til albummet, SoMe, plakater osv.
Etiske spørgsmål
Det er et kæmpe værktøj som kan bruges til alverdens ting – dog bringer det også en masse etiske spørgsmål i spil: Hvem ejer billedet da det er genereret af en samling fra internet? Er det forkert af os at ”stjæle” andres værker? Kan man kalde det kunst, da man ikke selv har skabt det? Og tager det vores arbejde fra os som grafikere og designer?
Min holdning svæver i dette rum fordi begge parter har ret. Jeg ”stjæler” i princippet en andens billede, men jeg bestemmer hvordan det skal bruges, styles, opstilles osv. Så det jeg normalvis ville gøre i Photoshop, kan jeg nu gøre via denne A.I. med prompts som jeg giver den. Så hvis jeg ikke kan finde ud af min komposition, farver, skrive min ideer ned, så kan jeg faktisk ikke bruge værktøjet.
Jeg vil mene at ”jeg” har lavet billedet, da ”jeg” har fortalt hvordan opstilling skal være, hvad den skal indeholde og dermed viser at forståelsen bag billedet og teknikkerne er der.
Upscaling
Disse A.I.’s er dog ikke nået så langt i forhold til højere opløsning. De genererer først en serie af 4 billeder som er 256x256px, hvorefter man udvælger hvilket billede man kan lide eller vil have den skal videre generere nye af. Hvis man dog er tilfreds med en af de 4 udfald, kan man få den upscaled til 1024x1024px for at se om den skal upscales til fuld størrelse 1664x1664px.
Det er ikke godt i forhold til print, da billedet kun er 72dpi og vi har behov for en højre dpi (300dpi for bedst udnyttelse af billedet). Upscaling i Photoshop kan dog ”redde” billedet og gøre det brugbart til print. Via Image size kan vi ændre dpi’en til vores ønsket mål (300dpi) og udnytte Adobe’s nye A.I. som hjælper med at analysere billedet. I Image size vælger man resample metoden – Nogle af mulighederne kan gøre dit billeder skarpere, men ikke upscale så meget, andre kan gøre dit billede mere blurred. Udfaldene afhænger af dit billede og i dette tilfælde passede Preserve Details 2.0, da billedet ligner et maleri, har skarpe linjer, og kan blive blurred af upscalingen uden det vil have visuelt effekt på billedet.









