Hovedforløb 2

TRYK:
Foldere til bestyrelsen

Grafisk design — Typografik & ombrydning

Opgave

Opgave direkte fra toppen (direktøren); opdater og forbedre tidligere design. Jesper Østrup (direktøren) havde som udgangspunkt ikke nogen holdning til hvorvidt det skulle være et helt nyt design eller en ”forbedring” af det tidligere.

Jeg valgte at arbejde videre med det tidligere design, da det passede perfekt til målgruppen med nogle små finjusteringer.

Grafisk design

Jeg ville gerne bevare det tidligere design og skabe et mere fint/royalt look; et der ville passe bedre ind til businessklassen. Designet som allerede var i folderen, var ikke helt dårligt endda og jeg fik et hurtigt overblik over hvordan det kunne ændres, så det fik det udtryk jeg gerne ville have.

Den manglede ensartethed og en rød-tråd gennem hele designet, da den led af flere forskellige overskrifter og skriftstørrelser. Jeg brugte gestaltloven om kontrast for at gøre det nemmere at se forskellen imellem alm. tekst og overskrifter. Derudover tilføjede jeg en ekstra font for at gøre den mere ”fin”; jeg valgte en serif-font som brødteskt fordi jeg gerne vil have noget mere gammelt og fint ind i det nymoderne design.

Den mørke lilla/røde farve som allerede blev brugt, var perfekt da den udstrålede royal/highclass (og for at please valgte jeg at køre videre med den).

Jeg valgte brugen af farven skulle ændres, så den blev mere dominere i hele designet fremt for kun teksten. Folderen manglede nemlig liv og farve, da alle billeder af bestyrelsen var sort/hvid og den lilla farve kun kom i spil en enkel gang som en kasse og ellers kun på overskrifter. Jeg ville gerne fremhæve den var dominerende og at den bestemte showet, så derfor valgte jeg at lave solide kasser og helsider som kunne vise farvens dominans.

Konklusion: Jeg synes jeg opnåede det jeg satte mig ud for og er meget tilfreds med resultatet.

Typografi & ombrydning

Startede ud med at implementere et grid- og baseline-system, da det skulle være elegant og symmetrisk; besluttede dog ikke at bruge fast-bagkant, da jeg ikke ville have det skulle føles som en avis hvor du “bare” skal læse kolonner.

Grid & baseline og Masterpages:

Grid - Simpelt, der skal altid være en row imellem ting; der er undtagelse ved bunden, hvor der skal være to i stedet.

Baseline - Alt brødtekst skal følge langs baseline, mens overskrifter bliver midt justeret horisontalt og er to rows høj.

Masterpages - Som det eneste er pagina på masteren; ingen andre elementer havde behov for at være på.

Tabels: Der er rigtigt mange profil-billeder af bestyrelsen, så nemmeste metoden (for mig) var at smide det i tabels, da jeg kan konsekvent holde samme størrelse og placering i både tekst og billeder.

DIGITAL:
Elever i markpraktik

Grafisk produktionsforståelse
— Grafik & billedbehandling

Opgave

Sammensæt videoklip og tekst som danner en kort video fortælling om hvordan vores elever på lssj’s høng afdeling prøver mark praktik. Skal virke på YouTube og Vimeo som 16:9 (senere Instagram som 4:5, da videoen var en succes).

Grafisk produktionsforståelse

Jeg samlede alle klip jeg fik tildelt, lavede et projekt med tilsvarende specs (ratio og fps), og dannede mig et overblik. Jeg fik en ide, lavede en timeline med de klip jeg vidste jeg ville bruge og begyndt at placere det, så det var et flydende flow. Jeg ville gerne have en afslappende, tekst fortællende og simpel historie. Musikken var essentielt for videoen ville blive opfattet sådan, dog ville jeg gerne have noget spænding ind til at danne interesse.

Videoen skulle originalt kun være til YouTube og Vimeo; den var derfor skabt i 16:9, men var en succes, så den også skulle laves til Instagram. Det ændrede tilgangen til hvordan videoen skulle være lavet, da Instagram ikke var det første medie i tankerne. Det lykkedes at konvertere uden videre problemer.

Konklusion: Jeg fik fortalt den historie jeg gerne ville, meget tilfreds.

Grafik & billedbehandling

Alle videoer skal have en thumbnail og denne video var ikke en undtagelse. Den er en del af en serie af videoer som handler om lssj. Normalt har de videoer et gradient map over sig, men her passede et alm. billede bedre ind. Finjusterede farver og midtoner med curves og brightness. Bjælkerne er simple former som har et solid color lag hver, som kun påvirker det; så det er nemt at ændre farve. Efter den “simple” behandling laver jeg det til et smart object og smider et camera raw filter på; nemmere at håndtere og flere muligheder.

Videoen: videoklippene skulle også colorgrades. Startede ud simpelt med at gøre alle klip som skulle bruges, neutrale, da vores drone og kamera ikke filmer raw, bliver der tilføjet kontrast etc. in-camera. For at neutralisere det, fixer jeg alle farverne via lumetri scopes og derefter laver et adjustment layer og colorgrader på det, så det påvirker alle klip, som vi har gjort neutrale.

Previous
Previous

HF3

Next
Next

HF1